Міносвіти попереджають про корупційні ризики внаслідок зменшення ролі ЗНО

13 квітня 2011

Міністерство освіти й науки, молоді та спорту зменшує роль зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО) при вступі до вишів, що породжує корупційні ризики. Про це заявили експерти з питань освіти на прес-конференції “Ризики вступної кампанії 2011 року”.

На думку виконавчого директора Міжнародного фонду “Відродження” Євгена Бистрицького, ризик корупції може зрости внаслідок зміни умов прийому до вишів, які передбачають зменшення ролі ЗНО. “Систему тестування не можна зводити лише до інструменту контролю якості освіти. Зовнішнє оцінювання є й дієвим інструментом проти корупції”, – підкреслив він. Євген Бистрицький повідомив, що фонд планує підтримати незалежну експертну оцінку зовнішнього тестування та громадський моніторинг вступу до вишів у 2011 році.

Директор Центру тестових технологій, екс-голова Українського центру оцінювання якості освіти Ігор Лікарчук відзначив, що 2010 року близько 1,5 тис. абітурієнтів було зараховано до вишів із кількістю балів меншою, ніж 124, а в п’ятьох тисяч абітурієнтів в системі “Конкурс” було вказано результати, які не відповідають даним Українського центру оцінювання якості освіти. За його словами, “засвітилися” 3,5 тис. вступників, які взагалі не проходили ЗНО, хоча мали проходити. “І це проблема не тільки Києва чи великих міст, а й усієї України”, – підкреслив Ігор Лікарчук. За його словами, громадськість не знає, чи покарано керівників вишів за такі дії. “Це створює небезпечний прецедент для чесного та прозорого вступу”, – переконаний експерт.

Перший керівник Українського центру оцінювання якості освіти Лілія Гриневич зазначила, що в цьогорічних Умовах прийому збережено одіозні минулорічні норми, а також додано нові норми, які перешкоджають справедливому вступу до університетів. “Цьогоріч лише оприлюднюватиметься сумарний бал при вступі до ВНЗ, який складатиметься з балів ЗНО, атестату, участі в підготовчих курсах, участі в олімпіаді. Такий підхід створить можливості для маніпуляцій при вступі”, – зауважила експерт.

За її словами, важливим інструментом прозорості вступної кампанії могла б стати система “Конкурс”, але для цього вона повинна мати інформаційний захист і має бути чітко визначено відповідальність за внесення в неї неправдивих даних про формування конкурсного балу. Проте, як відзначила експерт, поки що профільне Міністерство надає системі “Конкурс” тільки функцію інформування й абітурієнти практично не мають доступу до гарантовано достовірної інформації про їхнє місце в рейтинговому списку.

Також фахівець занепокоєна тим, що Міністерство в новому законопроекті “Про вищу освіту” пропонує запровадити бал університету, тобто щоб сукупна оцінка складалася на третину з балу ЗНО, на третину – з середнього балу шкільного атестату і ще на третину – з балу університету. “Ці пропозиції різко погіршують умови та прозорість вступу до вишу”, – підкреслила Лілія Гриневич.

Серед загроз для ЗНО та ризиків для прозорого вступу учасники прес-конференції виокремили:
• збереження необґрунтовано великої питомої ваги середнього балу атестату про загальну середню освіту в сукупному конкурсному балі вступника;
• надання додаткових преференцій тим, хто зміг оплатити навчання на підготовчих курсах при вишах;
• розширення категорії вступників, які можуть не складати зовнішнього оцінювання;
• продовження приймання сертифікатів про проходження ЗНО за попередні роки, результати в яких не співмірні з цьогорічними;
• запровадження практики оприлюднення лише сумарних конкурсних балів вступників;
• небажання профільного Міністерства притягати до відповідальності керівників вишів, у яких порушують вимоги нормативних документів щодо організації вступної кампанії;
• запровадження системи електронного подання документів за відсутності захищених централізованих баз даних і захисту самої системи.

Контакти: Центр освітнього моніторингу, (044) 521 24 72, centromonitor@gmail.comЦя електронна адреса захищена від спам-ботів, Вам потрібно включити JavaScript для перегляду

***

Місія Міжнародного фонду “Відродження” – фінансово й організаційно сприяти становленню відкритого, демократичного суспільства в Україні шляхом підтримки значущих для його розвитку громадських ініціатив.



Початок   Попередня сторінка   1   2   Наступна сторінка   Кінець
^ Вгору