Місцеві вибори-2010: новації, особливості, небезпеки

13 вересня 2010

Круглий стіл

 Організатор круглого столу — Фонд «Демократичні ініціативи»  імені Ілька Кучеріва

Учасники :

  • Ірина Бекешкіна — директор Фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва,
  • Ігор Жданов –– президент Аналітичного центру "Відкрита політика",
  • Юрій Ключковський –– народний депутат України, фракція «Наша Україна–Народна самооборона»,
  • Світлана Конончук –– керівник політичних програм Українського незалежного центру політичних досліджень,
  • Віталій Тесленко — заступник голови правління Комітету виборців України, Виконавчий директор ВГО «Комітету Виборців України»,
  • Ольга Айвазовська — голова правління Громадянської мережі «Опора»,
  • Олександр Вишняк — керівник фірми «Юкрейніан соціолоджі сервіс», завідувач відділу Інституту соціології НАН України.

    Місцеві вибори-2010: новації, особливості, небезпеки 

    Фонд «Демократичні ініціативи» ім. Ілька Кучеріва  7–9 вересня 2010 року провів експертне опитування «Місцеві вибори-2010: новації, особливості, небезпеки». Метою опитування  було з’ясувати думку експертного середовища стосовно можливих  особливостей перебігу місцевих виборів, законодавчих нововведень та ризиків для демократії. Всього було опитано 22 експерти.

  • Більшість опитаних експертів вважають зміни до закону про місцеві вибори неоднозначними, такими, що мають  як позитивні, так і негативні наслідки.
 
  • Основною позитивною зміною абсолютна більшість експертів вважає дозвіл брати участь у виборах осередкам партій, зареєстрованим менше ніж за рік до дати виборів.
 
  • Основні негативні зміни, що їх відзначили експерти, –  неможливість самовисування позапартійних кандидатів на посади мерів та депутатів рад та непрозоре формування територіальних виборчих комісій.
 
  • Головною  особливістю місцевих виборів-2010, за прогнозами експертів, буде загальне використання адміністративного ресурсу. 
 
  • Головними чинниками, що необхідні для перемоги партії на цих виборах, експерти вважають наявність фінансових можливостей та великого адміністративного ресурсу. Окрім того, вагомими чинниками, на думку експертів, є кваліфікована команда та наявність у списках відомих лідерів.
 
  • Найбільш конкурентну і гостру виборчу кампанію експерти очікують у центральних регіонах України — де кількість владного та опозиційного електорату приблизно однакова, та там, де Партія регіонів може опинитися у меншості — а саме на Заході.
 
  • Жоден з експертів не вважає, що вибори будуть повністю чесними: більшість експертів прогнозує, що матимуть місце  істотні системні порушення в окремих регіонах, які вплинуть на отримані у цих регіонах результати. Основну загрозу експерти вбачають у застосуванні «адмінресурсу» – адміністративний тиску насамперед  з боку функціонерів Партії регіонів на місцеву владу, комісії, опозицію та її спонсорів. Окрім того, експерти передбачають певну небезпеку й з боку виборчих комісій, деякі з яких можуть фальсифікувати підрахунок голосів.  
 
  • Більшість експертів вважає, що громадські організації повинні взяти під контроль проведення виборчої кампанії – так само, як під час президентських та парламентських кампаній, а саме: спостерігати за перебігом голосувань (через власних та міжнародних спостерігачів), фіксувати порушення та оприлюднювати їх через ЗМІ, роз’яснювати законодавчі норми виборцям, вести просвітницьку роботу щодо виборчого законодавства та демократичних стандартів виборів, здійснювати юридичну допомогу виборцям, проводити незалежні екзит-поли у регіонах та містах найбільш гострої запеклої боротьби.  
 
  

Запитання, на які відповіли експерти:

  1. 1. Як Ви вважаєте, чи покращать зміни до Закону про місцеві вибори, які були прийняті 30 серпня,  виборчий процес? Чи зроблять вони його більш демократичним?
 
1 – так, зміни зроблять виборчий процес більш демократичним – 4 експерти
2 – ні, зміни зроблять виборчий процес менш демократичним – 3 експерти

3 – важко сказати однозначно, деякі зміни вплинуть на виборчий процес позитивно, деякі – негативно – 15 експертів

2. Які зміни до Закону про місцеві вибори Ви вважаєте позитивними?
           

Основними позитивними змінами було названо:

-Дозвіл брати участь у виборах осередкам партій, зареєстрованим менше ніж за рік до дати виборів (14 експертів)
-Дозвіл входити до складу ТВК позапарламентським політичним силам (6 експертів
-Введення змішаної системи виборів (4 експерти)

 

 3. Які зміни до Закону про місцеві вибори Ви вважаєте негативними ?
 

Основними негативними змінами було названо:

- Неможливість самовисування позапартійних кандидатів на посади мерів та депутатів рад (8 експертів)
- Непрозоре формування територіальних виборчих комісій (7 експертів)
- Заборона утворення виборчих об’єднань на місцевих виборах (3 експерти)
- Скасування раніше узаконеного шляху судового оскарження дій виборчих комісій та результатів виборів (3 експерти).
- Дозволене використання адміністративного ресурсу (зокрема, агітація посадовими особами на робочому місці, використання голосів військовослужбовців строкової служби та ув’язнених, голосування на дому і т.д.) (3 експерти)
- Легалізація рішень виборчих комісій за відсутності кворуму (3 експерти)
- Перешкоди для діяльності спостерігачів від громадських організацій, в тому числі міжнародних, загалом ускладнення контролю з боку громадськості (3 експерти)
- Можливість безпідставного зняття опозиційного кандидата з реєстрації (2 експерти)
- Необґрунтоване розширення повноважень ЦВК щодо встановлення результатів місцевих виборів (2 експерти)
 

По одному експерту вказали на сам шлях внесення змін до закону, дозвіл балотуватися партіям, що зареєстровані менш ніж за рік, вибіркову практику застосування взагалі-то нейтральних норм закону, двозначне тлумачення деяких норм. Ще один експерт не помітив відчутних недоліків у законі.   Разом з тим, один з експертів вказав, що «негатив» чи «позитив»  від змін є дуже відносним поняттям і їхні наслідки залежать від того, хто буде при владі. 

4. У чому, на Вашу думку, полягатимуть основні особливості місцевих виборів-2010?

 Прогнозуючи ситуацію під час місцевих виборів, більшість експертів вказували на те, що влада в особі Партії регіонів намагатиметься зміцнити свої позиції (навіть у тих регіонах, де результати, отримані під час президентської кампанії, були не на її користь), причому методами застосування адміністративного ресурсу (13 експертів).

Експертами були виділені такі особливості місцевих виборів-2010: 

- Посилення авторитарних тенденцій, загальне застосування адміністративного ресурсу — 9 експертів

- Відрив виборів до місцевих рад від виборів до ВР не дасть можливостей деяким політичним силам «розкрутити» себе на місцях та робить загальну картину більш фрагментованою —5 експертів

- Низький авторитет як влади, так і опозиції, атмосфера недовіри, яку може використати влада для фальсифікацій — 4 експертів

- Адміністративний тиск на виборців, особливо в умовах «мажоритарки» — 4 експертів

- Недопущення опозиції до виборів, зняття опозиційних кандидатів — 3 експертів

- Реального обговорення програм і т.д. не буде — 3 експертів

- Обмежена участь спостерігачів, зокрема міжнародних — 2 експертів

- Підкуп виборців і їхня «продажність» — 2 експертів

- Часткове переформатування системи місцевої влади там, де у влади мало шансів перемогти (зокрема, скасування районних рад в Києві) — 2 експерти

- По одному експерту вказали на надто великі повноваження ЦВК, втручання силових відомств, тиск на ЗМІ  та використання авторитету осіб, які в регіонах насправді працювати не будуть.

- Експерти вказали й на особливості перебігу виборчої кампанії:Низька явка виборців — навіть у найбільш «гарячих» регіонах (головним чином через розчарування виборців у політиках та загальний хаос на виборах) —4 експерти. 

- Опозиція за місяць кампанії не встигне відповідним чином підготуватися до нових для України правил гри (змішана система виборів), мобілізувати електорат, вона ослаблена кадрово — 4 експертиУ перспективі ПР сподівається отримати, якщо не самостійну перемогу, то хоча б утворення коаліцій із своїми союзниками та перебіжчиками з інших партій — 3 експерти

- Сама по собі кампанія дуже коротка і не може бути повноцінною, будуть використовуватися політичні технології «миттєвого» характеру дії — 2 експерти

- Місцеві вибори можуть бути репетицією влади до парламентських виборів, вони набувають загальнонаціонального значення, тому що влада намагатиметься перекроїти електоральні розподіли – 2 експерти

- Водночас є шанси у кандидатів на посади мерів провести до влади свої «кишенькові» партії – 1 експерт

- Акцент на виборах мерів, а не на виборах до місцевих рад — 1 експерт

 
5. Що, на Вашу думку, у першу чергу потрібно партіям для успіху на виборах? (обрати 3 варіанти ).
 

Серед факторів, необхідних для перемоги партії на цих виборах, експерти вбачають наступні:

- фінансові можливості — 16 відповідей

- великий адміністративний ресурс — 15 відповідей

- наявність кваліфікованої команди — 10 відповідей

- наявність у списках відомих лідерів — 9 відповідей

- доступ до ЗМІ —5 відповідей

- інше (технології «зваблення» виборця, можливість прямого діалогу з виборцями, здатність мобілізувати свій електорат, підкуп виборців, зняття з реєстрації більш популярних суперників (на мажоритарних округах) , можливість безпосереднього доступу до громадян) — 5 відповідей

- гарна виборча програма — 1 відповідь

- застосування брудних методів — 0 відповідей

 6. В яких містах чи регіонах, на Вашу думку, очікується найбільш конкурентна і жорстка виборча кампанія?
 Більшість експертів прогнозувало, що найбільш запеклими виборчі баталії будуть в центральних регіонах України — де кількість владного та опозиційного електорату приблизно однакова (11), та там, де Партія регіонів може опинитися у меншості — а саме на Заході (8). Не виключають і посилення конкуренції між опозиційними силами — на Заході (2 експерти) та провладними — у Криму та Південних областях (5 експертів ). Один експерт зазначав, що тиск влади буде приблизно однаковий у всіх місцевостях. Окремо відзначали мерські кампанії у Харкові, Одесі, Миколаєві, Черкасах, Ужгороді, Херсоні, Львові, Дніпропетровську, Житомирі  (по 1-2 експерти). Ще один експерт  зазначив, що боротьба буде йти за регіони із сильними бюджетоутворюючими підприємствами.
 

7. Як Ви вважаєте, чи будуть місцеві вибори-2010 чесними?

     1 – так, вибори пройдуть чесно, без підтасувань – 0
2 – будуть окремі порушення на окремих виборчих дільницях, що істотно не вплине на кінцеві результати –  3 експерти.

3 – будуть істотні системні порушення в окремих регіонах, які вплинуть на отримані у цих регіонах результати —14 експертів

4 – істотні системні порушення, які викривлять волю виборців, будуть по всій країні — 5 експертів
5 – важко сказати – 1 експерт
 
 8. У чому Ви вбачаєте основні небезпеки виборчої кампанії та підрахунку голосів? Які види порушень будуть найбільш суттєвими, що вплинуть на волевиявлення виборців?
 

Вказані експертами і загрози умовно можна поділити на 3 категорії — застосування «адмінресурсу» (15 експертів), особливості виборчої кампанії (7 експертів), недоліки законодавства — 5 експертів.

  До загроз застосування «адмінресурсу» експерти віднесли:
 
- Загальний адміністративний тиск з боку функціонерів Партії регіонів на місцеву владу, комісії, опозицію,її спонсорів —9 експертів
- Штучне «малювання» необхідних результатів на всіх рівнях комісій, «правильний» підрахунок голосів — 7 експертів
- випуск та використання зайвих бюлетенів, а також голосування бюлетенями тих, хто не брав участі у виборах, необґрунтоване голосування на дому — 4 експерти.
- тиск на членів комісій та виборців, підкуп членів комісій – 4 експерти
- невмотивоване зняття лідерів перегонів від опозиції з реєстрації — 3 експерти
- використання «технічних» кандидатів — 2 експерти
- штучне створення провладної більшості у виборчих комісіях, в тому числі і за рахунок опозиційних членів комісій — 2 експерти
- Втручання силових структур, кримінальне переслідування опозиційних кандидатів. — 2 експерти
- Грошовий підкуп виборців— 2 експерти ;

По одному експерту перелічили ще й такі фактори «адмінресурсу», як затвердження результатів комісіями без кворуму, відсутність реальної конкуренції в окремих округах, агітація за владу з боку посадових осіб на робочому місці, зрив виборів або визнання їх недійсними в окремих регіонах.

 До загроз, що випливають із недоліків законодавства, було віднесено:
 
 - Законодавчо обумовлене мале представництво позапарламентських сил у ТВК, неврахування нерівномірного розподілу таких сил по Україні взагалі — 2 експерти,
- Обмежені права спостерігачів та преси щодо запобігання порушенням — 2 експерти
- Використання як владою, так і опозицією  двозначних норм закону про вибори (зокрема, можливість суміщати мерську кампанію з власне партійною) —1 експерт).
- Серед  чинників, які випливають із особливостей виборчої кампанії, були зазначені:  неготовність опозиції на місцях до дій влади, низька явка виборців, короткий строк виборчої кампанії (5 експертів), допомога ситуативним союзникам від ПР з планами створення з ними коаліції (2 експерти). Один експерт вказав на те, що наступні вибори будуть першими виборами загальнонаціонального масштабу, на яких будуть відсутні міжнародні спостерігачі.
 

9. Як Ви вважаєте, що може зробити громадськість, зокрема, громадські організації, для того, щоб вибори були чесними і демократичними?

  Більшість експертів вважає, що громадські організації повинні взяти під контроль проведення виборчої кампанії –  так само, як під час президентських та парламентських кампаній, а саме:
 
  - Спостерігати за перебвгом голосувань (через власних та міжнародних спостерігачів), фіксувати порушення., навіть незважаючи на законодавчі обмеження прав спостерігачів та преси, оприлюднювати в медіа факти порушень — 10 експертів
- Роз’яснювати законодавчі норми виборцям, вести просвітницьку роботу щодо виборчого законодавства та демократичних стандартів, здійснювати юридичну допомогу виборцям — 8 експертів
- Проводити незалежні екзит-поли  — 6 експертів 
- Здійснювати моніторинг та аналітичне висвітлення кампанії у ЗМІ — 5 експертів
- Організовувати громадянський тиск на виборчі комісії в разі виявлення неправомірних дій, спроб фальсифікації — 2 експерти
- Змістити фокус висвітлення регіональних виборів на міжнародну спільноту, оскільки лише вона здатна забезпечити відповідний тиск на українську владу — 2 експерти
- Вдосконалювати виборче законодавство разом з владою — 2 експерти
- Консолідуватися між собою і виступати проти фальсифікацій єдиним фронтом — 2 експерти
- Навчати членів виборчих комісій методам запобігання фальсифікацій — 1 експерт
- Проводити серед виборців роз’яснення щодо нової змішаної системи виборів — 1 експерт
 
 Деякі експерти  вважають, що «третій сектор» має виступити у ролі ще однієї опозиції і навіть пропонувати до складу ТВК свої, позапартійні, кандидатури (2 експерти). Також було висловлене занепокоєння, що в умовах слабкості опозиції та відсутності фінансування від іноземних партнерів деякі громадські організації можуть перейти на бік  влади, і на місцях не виявиться і впливових НУО, які могли б перешкодити фальсифікаціям (2 експерти). Один експерт висловив думку, що  результати виборів будуть досить справедливими і тому громадськості нема чого хвилюватися, оскільки члени дільничних комісій усвідомлюють свою відповідальність перед місцевими громадами.
 
Список експертів
 
  1. 1. Ольга Айвазовська
  2. 2. Ірина Бекешкіна
  3. 3. Тарас Березовець
  4. 4. Андрій Биченко
  5. 5. Олексій Гарань
  6. 6. Ігор Жданов
  7. 7. Володимир Кипень
  8. 8. Ігор Когут
  9. 9. Світлана Конончук
  10. 10. Олексій Ляшенко
  11. 11. Сергій Макєєв
  12. 12. Михайло Міщенко
  13. 13. Ростислав Павленко
  14. 14. Максим Побокін
  15. 15. Василь Полуйко
  16. 16. Олександр Рєзнік
  17. 17. Олександр Стогній
  18. 18. Василь Стоякін
  19. 19. Юлія Тищенко
  20. 20. Павло Фролов
  21. 21. Олександр Черненко
  22. 22. Юрій Якименко
 
 

 

Інші новини


Початок   Попередня сторінка   1   2   3   4   5   Наступна сторінка   Кінець
^ Вгору