Кабмін прагне нівелювати Закон про доступ до інформації

29 вересня 2011

Громадськість оприлюднила заяву до влади, у якій висловила занепокоєння планами уряду знову обмежити доступ українських громадян до інформації та нівелювати всі ті позитивні надбання у цій сфері, які стали можливими завдяки впровадженню в дію Закону України «Про доступ до публічної інформації» та нової редакції Закону «Про інформацію».

15 вересня 2011 р. Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу до інформації з обмеженим доступом (номер реєстрації: 9153). Громадськість переконана, що ця законодавча ініціатива уряду має низку негативних аспектів, зокрема, у ній пропонується вилучення норми про те, що порядок віднесення інформації до службової, а також порядок доступу до неї регулюються на рівні закону, а також надання Службі Безпеки України невластивих їй повноважень контролю за дотриманням порядку доступу до службової інформації та ін.

Громадськість вважає за необхідне рекомендувати уряду відкликати  проект закону № 9153 і доопрацювати його, вилучивши пропоновані наразі зміни до законів України «Про інформацію» й «Про Службу безпеки України».

 

Президенту України Януковичу В.Ф.

Прем’єр-міністру України Азарову М.Я.

 
Заява
 

Ми, представники громадських організацій, серйозно занепокоєнні планами уряду знову обмежити доступ українських громадян до інформації та нівелювати всі ті позитивні надбання у цій сфері, які стали можливими завдяки впровадженню в дію Закону України «Про доступ до публічної інформації» та нової редакції Закону «Про інформацію».

15 вересня 2011 р. Кабінет Міністрів України вніс до Верховної Ради проект Закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо доступу до інформації з обмеженим доступом (номер реєстрації: 9153). 

Ця законодавча ініціатива уряду має низку негативних аспектів.

По-перше, проектом закону № 9153 пропонується внесення змін до Закону України «Про інформацію» шляхом вилучення норми про те, що порядок віднесення інформації до службової, а також порядок доступу до неї регулюються на рівні закону. Як відомо, службова інформація є різновидом інформації з обмеженим доступом, а обмежувати доступ до інформації допустимо лише на підставі норми закону: це випливає зі статті 34 Конституції України (кожен має право вільно збирати інформацію.., здійснення цього права може бути обмежене законом), а також статті 10 Конвенції про захист прав людини й основоположних свобод, на основі якої стаття 34 Конституції саме й була сформульована.

Крім того, в разі прийняття законопроекту № 9153 в пропонованій КМУ редакції виникне невідповідність між Законом України «Про доступ до публічної інформації» та Законом України «Про інформацію», оскільки перший визначає підстави віднесення інформації до службової, а другий фактично надаватиме Кабінету Міністрів України повноваження на його розсуд (в обхід першого Закону) визначати порядок надання службової інформації на запит.

По-друге, законопроект № 9153 передбачає надання Службі Безпеки України невластивих їй повноважень контролю за дотриманням порядку доступу до службової інформації та використанням документів, що її містять. Фактично така норма значною мірою прирівняє службову інформацію до державної таємниці (саме забезпечення охорони держтаємниці є завданням Служби – ч. 1 ст. 2 ЗУ «Про СБУ»). Але на відміну від державної таємниці до  службової інформації відомості можна віднести лише після попереднього проходження процедури трискладового тесту.  

На підставі вищевикладеного вважаємо за необхідне рекомендувати уряду відкликати  проект закону № 9153 і доопрацювати його, вилучивши пропоновані наразі зміни до законів України «Про інформацію» й «Про Службу безпеки України». 

Президента України просимо втрутитися в ситуацію та в якості гаранта Конституції України і забезпечити роботу тих норм у частині доступу до інформації, що відповідають європейським стандартам.

 
Заяву вже підтримали:
 
1.      Інститут масової інформації, Вікторія Сюмар

2.      Центр політичних студій та аналітики, Віктор Таран

3.      ВМГО "Фундація регіональних Ініціатив" (ФРІ), Михайло Лебедь

4.      Центр UA, Світлана Заліщук

5.      Інститут Політичної Освіти, Олександр Солонтай

6.      Демократичний Альянс, Василь Гацько

7.      Творче об'єднання "TOPO", Олексій Хмара

8.      Дебатна Академія, Дмитро Сінченко

9.      Рух добровольців "Простір свободи", Тарас Шамайда

10.   Інститут Євро-Атлантичного співробітництва, Олександр Сушко

11.   Європейска Асоціація Українців (Брюссель), Олексій Толкачов

12.   Центр Громадянських Свобод , Олександра Матвійчук

13.   КОО ВГО "Асоціація сприяння самоорганізації населення", Алла Волошина

14.   Демократичні ініціативи, Ірина Бекешкіна

15.   Профспілка працівників галузі земельних відносин України, Дмитро Філіпчук

16.   Всеукраїнська профспілка "Народна солідарність", Олексій Кляшторний

17.   ВПО "Демократичні профспілки України", Віктор Яворський

18.   Український незалежний центр політичних досліджень, Максим Лациба

19.   Комітет виборців України, Олександр Черненко

20.   Східноукраїнський центр громадських ініціатив, Володимир Щербаченко

21.   ГО «Телекритика», Наталія Лигачова 

«У разі прийняття законопроекту № 9153 в пропонованій КМУ редакції виникне невідповідність між Законом України «Про доступ до публічної інформації» та Законом України «Про інформацію», оскільки перший визначає підстави віднесення інформації до службової, а другий фактично надаватиме Кабінету Міністрів України повноваження на його розсуд (в обхід першого Закону) визначати порядок надання службової інформації на запит», - йдеться у заяві. 

Підписанти заяви також звертаються до Президента України як гаранта Конституції України з проханням втрутитися у ситуацію і забезпечити роботу тих норм у частині доступу до інформації, що відповідають європейським стандартам.

Інші новини


Початок   Попередня сторінка   1   2   3   4   5   Наступна сторінка   Кінець
^ Вгору