Майбутні місцеві вибори в Україні будуть безконфліктними, але нечесними

15 вересня 2010

 
Такою була загальна думка експертів, висловлена під час круглого столу «Місцеві вибори - 2010: новації, особливості, загрози», організованого Фондом «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва.

 

Ірина Бекешкіна:

Головною особливістю виборів буде посилення авторитарних тенденцій і спільне застосування адмінресурсу

 

За словами директора Фонду "Демократичні ініціативи" імені Ілька Кучерева Ірини Бекешкіної, ще ніколи  вибори до місцевих органів влади не викликали такого ажіотажу й зацікавленості як із боку політиків, так і з боку представників громадських організацій, як ті, що відбудуться 31 жовтня. Інтерес до нинішніх виборів, за словами соціолога,  зумовлений тим, що вперше в історії незалежності України вони відбуваються без прив'язки до інших, загальнонаціональних виборів. На думку керівника "Демініціатив", вибори до місцевих органів стануть першим випробуванням для нової влади, яка використає для цього всі фінансові можливості та адміністративні ресурси, щоб досягти бажаного для себе результату. "Небезпека для демократії на цих виборах дуже велика, оскільки ніхто не вважає, що вибори пройдуть чесно і без порушень", - зазначила вона.

Представляючи результати експертного опитування, проведеного фондом 7-9 вересня цього року, Ірина Бекешкіна зауважила, що  значна частина експертів відзначила, що головною особливістю виборів буде посилення авторитарних тенденцій і спільне застосування адмінресурсу. На це вказало  9 із 22 опитаних експертів.
Експерти також вважають, що головними чинниками, які потрібні для перемоги партії на цих виборах, є наявність фінансових можливостей і значного адміністративного ресурсу.

Крім того, вагомі чинники, на думку експертів,  – кваліфікована команда і наявність у списках відомих лідерів.
Найбільш конкурентну і гостру виборчу кампанію експерти очікують у Центральних регіонах України,  де кількість владного і опозиційного електорату приблизно однакова, і там, де Партія регіонів може опинитися у меншості, а саме – на Заході.

Ірина Бекешкіна наголосила, що у цих місцевих виборах експерти бачать небезпеку для демократії. Зокрема, кажучи про високу загрозу застосування адміністративного ресурсу і тиск з боку влади у ході виборчої кампанії, Бекешкіна нагадала про ситуацію напередодні президентських виборів 2004 року.
"До президентських виборів було Мукачеве (вибори мера м. Мукачевого), і це, власне, стало репетицією майбутніх президентських виборів", - зазначила експерт. Вона нагадала, що у Мукачевому три провідні загальноукраїнські соціологічні фірми провели екзит-поли, але їхні результати не співпали з офіційними даними. "І що? Трохи пошуміли у парламенті. І все!", - зазначила Ірина Бекешкіна.

Вона висловила думку, що у разі відсутності адекватної реакції громадськості і політичних сил на загрози, які сьогодні передбачають експерти, можна буде констатувати, що після місцевих виборів в Україні зміниться політичний і державний режими. "Тобто, вибори місцеві, а висновки можуть бути дуже далекосяжними і цей вплив буде і на парламентську кампанію і на президентську", – зауважила соціолог.

 

Юрій Ключковський:
Сталінський принцип – важливо, хто рахує, – тріумфуватиме на цих виборах, а усі маніпулювання гарантуватиме Закон

 

Дещо іншої думки стосовно використання на місцевих виборах адмінресурсу  народний депутат від НУНС Юрій Ключковський. Депутат відводить йому незначну роль, але не тому, що його не буде, а тому, що в ньому просто не буде необхідності. На його думку, більшість протоколів про результати голосування на місцевих виборах складатиметься напередодні дня голосування.
«Весь цей оптимізм щодо того, що в окремих місцях буде працювати адміністративний ресурс, а деякі з комісій можуть фальсифікувати підрахунок голосів – це, вибачте, телячий оптимізм, цього навіть близько не буде. Я взагалі підозрюю, що на більшості території України протоколи будуть складатися у суботу ввечері, а в неділю вночі їх просто витягнуть зі скриньки вже підписані, готові, і сталінський принцип – важливо, хто рахує, або принцип Сомосі, який говорив: я програв голосування, але виграв підрахунок голосів – буде тріумфувати на цих виборах», - сказав Ключковський.

Депутат-правник наголосив, що нова редакція закону про місцеві вибори гарантує їх «нечесне і безконфліктне проведення». Він навів приклад щодо ситуації у львівській місцевій організації  БЮТ, яку сьогодні очолює народний депутат Іван Денькович, котрий вступив в провладну коаліцію в парламенті. При цьому місцевому управлінню юстиції заборонено брати до уваги можливі зміни в керівництві цієї партійної організації. Депутат зауважив, що така ситуація  не єдина  в Україні.

Зокрема, він звернув увагу на те, що після внесення змін до закону 30 серпня повністю змінився принцип формування територіальних виборчих комісій, і тепер опозиційним партіям не гарантується навіть 6 з 15 місць у виборчих комісіях. Він підкреслив, що на ті 15 місць, що відводяться парламентським політичним силам, кандидатури буде відбирати Центральна виборча комісія за своїми критеріями. Депутат також звернув увагу на те, що підрахунок голосів безпосереднього здійснюється дільничними виборчими комісіями, принцип формування яких чітко в законі не визначено.

«Всі, хто хоче, можуть подати кандидатури. Буде 50 або 60, а з них виберуть 12, 15, 18. За яким критерієм? Нібито відповідно до досвіду участі у виборах. А я думаю, що відповідно до досвіду представлення певних інтересів. І таким чином ми отримаємо одноколірні дільничні комісії, де взагалі не буде представників тих політичних сил, які хотіли б забезпечити хоча б частково чесні вибори», - пояснив Ключковський.

А ще, як пояснив Юрій Ключковський,  сьогодні, відповідно до  чинного закону рішення комісій або результати виборів практично неможливо оскаржити, оскільки суди після судової реформи діятимуть за вказівкою Вищої ради юстиції. Не покладає надії Ключковський і на спостерігачів, оскільки згідно з законом вони не мають права втручатися в діяльність виборчих комісій. Більш того, вони можуть бути усунені від роботи комісії більшістю від присутніх членів комісії, а оскарження цього рішення може розтягнутися на два дні.

Водночас народний депутат звернув увагу журналістів на не  менш важливий для подальших виборів  Закон про державний реєстр виборців. За словами депутата, зміни, які готуються до цього закону, також відкривають широчезні можливості для маніпулювання списками виборців. «Зміни ці дуже симптоматичні, –  повідомив Юрій Ключковський. –   Наприклад, чинний закон передбачає, що в базі даних реєстру зберігаються відомості про померлих з відповідною позначкою протягом 15 років. Робиться це для того, щоб протягом 15 років база даних не допускала їх включення в списки виборців. Новим же законом передбачається  ці дані зберігати лише протягом одного року. А після цього в списках можуть «воскресати мертві душі».

Депутат зауважив, що змінами до Закону про держреєстр виборців планується скасувати і кампанію з уточнення реєстру, яка мала би проводитися протягом трьох місяців один раз на рік.

Але найнебезпечніша річ, за словами правника, яка там передбачається, пов’язана з фактичним відродженням старих технологій маніпулятивного перенесення виборців з одного місця в інше.

 «Ми скасували в останньому Законі про вибори Президента відкріпні посвідчення, – пояснює Ключковський. – Як на мене, ми обмежили реалізацію права голосу виборця. Однак тепер передбачається дуже простий механізм: виборець звертається в орган ведення реєстру і  він без всяких змін у базі даних переводить його для голосування в будь-яке «інше місце». Але   де є гарантія, що в одне «інше місце», а не в двадцять   чи тридцять? І де гарантія, що таких виборців не буде 10 тисяч, як у 2004 році, коли до Києва валили автобуси з інших міст начебто на екскурсію, але їздили по дільницях і голосували? Отже, в умовах, коли на певній території може бракувати голосів для відповідного кандидата чи партії, буде організовано перевезення таких виборців», – переконаний  Юрій Ключковський. Причому такі маніпулювання провадитимуться цілком легітимно, бо їх гарантуватиме Закон.

Олександр Вишняк: 

Україну чекає остаточна зміна політичного режиму після виборів

З думкою, що  нинішня виборча кампанія не матиме політичної гостроти, погоджується і  керівник фірми "Юкрейніан соціолоджі сервіс" Олександр Вишняк. Соціолог зауважив, що не бачить сьогодні зацікавленості ні політичних сил, ні інших потенційних замовників в проведенні передвиборчих досліджені і екзит-полів. А якби такий екзит-пол проводився, то для об’єктивного результату  опитування  треба було б провести в кожному виборчому округу окремо, що можливо лише за умови об’єднання зусиль всіх провідних соціологічних кампаній.

Олександр Вишняк також переконаний, що нинішні вибори до місцевих органів влади призведуть до разючих змін у партійній системі.  На його думку, замість трьох політичних сил, які останнім часом домінували на політичній карті України, залишиться одна.

"Україну чекає остаточна зміна політичного режиму після виборів. Якщо раніше у нас були партії, які конкурували, в окремих регіонах при владі були опозиційні політики, то після виборів ми побачимо абсолютне зміцнення Партії регіонів. Тобто партія влади отримає більшість навіть в західних регіонах, де раніше "регіонали" ніколи не користувалися підтримкою громадян", - упевнений він.

На думку соціолога, перемога на виборах однієї партії буде забезпечена за рахунок фальсифікацій, "адже  у відсотковому відношенні сьогодні рейтинг Партії регіонів нижчий, ніж на президентських виборах", – констатував Олександр Вишняк.

 

Ігор Жданов:

Провладна партія зробить усе, щоб виграти вибори до місцевих органів влади

 

Президент аналітичного центру "Відкрита політика" Ігор Жданов також  прогнозує  істотні системні порушення в окремих регіонах, які вплинуть на отримані результати у цій місцевості.  Основну загрозу експерт бачать у застосуванні адміністративного тиску, насамперед з боку функціонерів Партії регіонів на місцеву владу, комісію, опозицію і її спонсорів.

"Вперше в Україні місцеві вибори проходять окремо від парламентських виборів, і це значно впливає на суть проведення виборів практично по всій Україні.  -  зауважив Ігор Жданов. -  Навмисне саме напередодні місцевих виборів провладні кандидати зареєстрували Закон про мову. І хоч тема мови чи, скажімо, НАТО не так гостро стосуються місцевих громад, але це робиться саме для того, щоб відвести розмову від теми підвищення тарифів на газ і комунальні послуги  від виконання передвиборних обіцянок Партії регіонів. Тобто використовується класичний піар-прийом парламентських виборів, коли одна тема підміняється іншою".

Ігор Жданов заявив, що Закон про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів, ухвалений 30 серпня, можна сміливо назвати Законом про обрання кандидатів від Партії регіонів до органів самоврядування і на посади сільських, селищних і міських голів. І якщо хтось вважає, що ці вибори стануть для влади тестом на демократичність, то, на думку Жданова, вона вже не пройшла цей тест, запропонувавши і проголосувавши такий закон, який створює умови та передумови для масового застосування адмінресурсу. "Ще не почалися вибори, а неугодним кандидатам вже відмовляють у реєстрації і не дають змогу балотуватися в кандидати. Вперше заборонено самовисування - і ми бачимо, як всі мери почали масову міграцію до Партії регіонів", - підмітив Жданов.

За словами експерта, провладна партія зробить усе, щоб виграти вибори до місцевих органів влади. До того ж їй сприятиме ціла низка «пасток»,  які закладені в Законі і  дають перевагу Партії регіонів та іншим провладним партіям. Ігор Жданов навів один лиш приклад:  «Раніше норма щодо спостерігачів була прописана так: «Спостерігач не має права протизаконно втручатися в роботу комісій». В новому Зконі  слово «протизаконно» забрали. Зважаючи на те, що кворум виборчої комісії скоротили до трьох осіб, вигнати такого незручного  спостерігача буде не складно».

 
Світлана Конончук:
 
Один виборець коштує 7 кг гречки
 
Разом із програмою фальсифікації на місцевих виборах закладається ще й програма підкупу виборців. На цьому наголосила  керівник політичних програм українського незалежного центру політичних досліджень Світлана Конончук.

"Сьогодні виборчий закон нам прямо говорить, що кандидати мають право давати подарунки виборцям, якщо ціна цього сувеніра не перевищує 5 відсотків від мінімальної заробітної плати - 45 гривень", - сказав Ю.Ключковський.

"Можна сказати, що сьогодні один виборець коштує близько семи кілограм гречки. І тут не питання самої ціни, а саме можливостей вводити у нашу горезвісну "гречану демократію" в законодавчому режимі підкуп виборців", - наголосила експерт.

 

Ольга Айвазовська:

«Опора» візьме під свій контроль проведення місцевих виборів.

 

В свою чергу голова правління Громадянської мережі "Опора" Ольга Айвазовськ наголосила, що за перебігом виборчої кампанії   стежитиме понад тисяча представників "Опори". Громадська організація здійснюватиме моніторинг  перебігу виборів на 100% територіальних виборчих комісій обласного рівня, 50% - міського, 25% - районного й 5% - сільського рівнів. Олга Айвазовська зазначила, що "Опорою" будуть задіяні довгострокові спостерігачі, які  моніторитимуть весь перебіг виборів, інші – короткострокові –стежитимуть за виборами в день їх проведення – 31 жовтня.

"Ми готові взяти на себе моніторинг виборчого процесу. Головне, щоб наші зауваження не залишилися поза увагою виборчих комісій", - зазначила Ольга Айвазовська.

Власне, всі експерти круглого столу  дійшли спільної думки, що  громадські організації повинні взяти під контроль проведення виборчої кампанії і що ще одним важелем для забезпечення чесних виборів могли б стати екзит-поли, які б, за словами Юрія Ключковського, змусили  б трохи змінити написані заздалегідь протоколи і "перетворити їх на щось правдоподібніше".

Віталій Тесленко:

Присутність спостерігачів на виборчих дільницях зводитиметься до ролі статистів 
 
Заступник голови правління Комітету виборців України, виконавчий директор ВГО «Комітету Виборців України» Віталій Тесленко зупинився на можливостях громадського і міжнародного спостереження. Він зауважив, що будь-які місії міжнародного спостереження могли б бути організовані до України, але тільки за умови, якби до цих міжнародних організацій або до урядів інших країн були надіслані звернення від МЗС України. Тесленко зазначив, що КВУ неодноразово звертався до МЗС з проханням запросити такі місії, та, на жаль, цього не відбулося.
Щодо незалежного громадського спостереження, то законодавець передбачив наявність незалежних спостерігачів від громади на виборчій дільниці. Але,як наголошує громадський діяч, суттєвим недоліком є те, що на дільницях і засіданнях комісій передбачено присутність тільки представників всеукраїнських громадських організацій. «Але враховуючи те, що вибори місцеві, доцільнішою була б присутність на виборчих дільницях представників саме регіональних громадських організацій, які краще розуміються на специфіці регіону, знають його больові точки. На жаль, цього законом не передбачено», – із сумом констатував Тесленко.
Ще один суттєвий момент, який, за словами представника КВУ, дуже звузив можливості громадських спостерігачів, це той, що Закон передбачає невтручання спостерігачів у діяльність комісій. «Спостерігачі не мають права складати протоколи про порушення, не можуть отримати копії протоколів про підрахунок голосів, – пояснив Віталій Тесленко. – Саме це положення закону нівелює всю ідею громадського спостереження, тому що присутність їх на дільницях зводитиметься до ролі статистів».

 
За матеріалами інформаційних агентств
УНІАН, УКІНФОРМ, ІМК та прес-служби ДІФ
 
Інші новини


Початок   Попередня сторінка   1   2   3   4   5   Наступна сторінка   Кінець
^ Вгору